Zaterdag 8 juli 2017

8 juli 2017 - Nagasaki, Japan

Vandaag gaan we Nagasaki verkennen. Gelukkig valt het weer mee want toen we gisteren aankwamen regende het. Na het ontbijt in ons chique hotel gingen we op pad in onze huurauto. Via mapcodes konden we alles goed vinden. Als eerste gingen we naar The Peace park en daarna naar Atomic Bomb Museum. Het is moeilijk te omschrijven wat er in mij omging. Als je op de plek staat waar ooit een atoombom gevallen is raakt dat je.  De film en 3D beeld was indrukwekkend en je staat even stil bij de tragedie dat hier heeft afgespeeld. Overigens is het ook leerzaam want we hebben geleerd wanneer de bom gevallen is: op 6 augustus 1945 om 8:15 uur in Hiroshima en 9 augustus 11:02 uur 1945 in Nagasaki. Overigens was Nagasaki niet het primaire doelwit maar omdat het slecht weer was moesten ze uitwijken naar het secundaire  doelwit.  Wij zijn ook naar Clover Garden geweest en Dejima (Nederlandse handelsfactorij), grappig om te zien dat op de film Nederlands gesproken wordt het Japanse ondertiteling. Tussendoor nog wat door de stad gewandeld en andere bezienswaardigheden bekeken. 's-Avonds aan de haven lekker gegeten.